/ Allmänt trams /

Påskhelgen

Påsken spendera jag och R men min familj, i Lübeck! Det var en mycket trevlig och mysig semester. Eftersom vi hade planerat in lite inhandling av dryck inför sommarens bröllop tog vi två bilar ner. Gott om plats och jag måste säga att resan var inte alls så jobbig som jag trodde den kunde bli.

Vi kom ner på torsdag eftermiddag, och hotellet vi bodde på var fint! Fina rum, mysig bar, god restaurang samt pool och bastu. Trots att vi var trötta efter resan orkade vi oss ut på stan för att äta. Min första tanke var helt klart "Oj. vad mycket kullersten.". Men trots det var stan ganska bra anpassad, åtminstone de större ställena. Det knäppaste var den första restaurangen vi besökte som låg i källaren på stadshuset. Där hade de en hiss som fanns på gaveln på huset som ledde oss ner till restaurangens föråd och kök. En annorlunda entré minst sagt men maten var bra och källaren var fin! Jag, R och min bror passade på att testa poolen och bastun redan första kvällen.

Långfredagenvar det sightseeing som gällde då stan var stängd. Vi fick se många fina byggnader och hade otrolig tur med vädret. När det börjde bli lite sämre väder tog vi lunch på en restaurang som vi hade läst skulle vara bra, Potters. Bra mat och mycket trevlig personal! Även om vi fick lyfta in rullstolen hjälpte de till att fixa åt oss. Efter alla timmar ute på stan var vi så trötta men vi tog en vända till poolen ändå. Jag hade ju skakat runt i rullstolen hela dagen så att få komma in i värmen i bastun var otroligt skönt. Middagen åt vi på hotellets restaurang, Kochwerk. Jag hade redan spanat in vad jag skulle äta: ugnsgratinerad vit sparris med ost och skinka. Och ja, det var gudomligt gott. Trodde aldrig jag skulle välja sparris på en restaurang, eller att jag skulle gilla det så mycket.

Lördagen, påskafton, gav vi oss ut på en shoppingrunda. Det blev några timmar i ett varuhus och vi hittade ett bubbel till brudskålen. En så trevlig kvinna som var ansvarig för provsmakningen, och vi fick till och med en present med oss hem. Synd att min tyska är så dålig nu för tiden, pappa fick vara tolk mest hela tiden. På eftermiddagen tog vi en liten runda på stan i centrala Lübeck och det var spännande att se hur annorlunda allt såg ut när alla affärer var öppna och det kryllade av folk.

Sedan var det redan söndag. påskdagen, och vi gav oss av hemåt. Blev ett stopp i Heiligenhafen där vi kollade på båtar och njöt av den sista ledigheten. Resan hem sen gick bra den med, men vi längtade efter sängen. Vi somnade gott den kvällen efter en mycket välförtjänt semester. Det var många år sedan jag ens passerade genom Tyskland och jag måste ändå säga att jag gillade Lübeck. Skulle helt klart kunna åka tillbaka! Tack alla för en mysig påsk.